What is DigiCon6 ASIA? DigiCon6 ASIAとは?
What is
DigiCon6 ASIA?
DigiCon6 ASIAとは?
What is DigiCon6 ASIA?
DigiCon6 Contest is now inviting talented short film and animation creators to submit entries.
All valid entries will be judged fairly, regardless of professional or amateur status of
their creators,
based on a strict set of strict criteria. Outstanding entries will be awarded with prizes.
We hope to build a good relationship with the award winners to support his/her later creative activity in various paths, including both video production
and publishing.
The 22nd DigiCon6 ASIA Awards Ceremony that was due to be
held in Tokyo on Saturday,
November 28th will be held online due to the new coronavirus.
After careful consideration of a number of factors such as
immigration control,
ensuring the safety of accommodation and transportation for the award winners visiting
from overseas,
we decided that it would be difficult to hold the award ceremony
in its usual form.
The awards ceremony and
related events will be
held online.
DigiCon6 ASIAとは
アジアの16地域から、優れたコンテンツクリエイターを
発掘することを目的として、
株式会社 TBSホールディングスが
主催する映像フェスティバル。
事前にそれぞれの地域でDigiCon6 Regional Awardsが開催され、
そこで選ばれたクリエイターたちが一堂に東京に集まり、DigiCon6 ASIAのステージで競い合います。
現在の若手クリエイターに作品のクオリティーや魅力をアピールする場を提供し、受賞者や才能を感じさせるクリエイターには新規ビジネスや活動、海外コンテスト応募などに向けた可能性を探る
支援を行っています。
11月28日(土)、東京で開催予定の第22回DigiCon6 ASIA Awards 授賞式について、海外から招聘する受賞者らの入国管理や宿泊・移動の安全確保などを慎重に検討した結果、これまでの開催が困難と判断し、オンライン配信で
開催することとなりました。
All Winning Work 授賞作品一覧
The 22nd ASIA Awards Nominees 第22回 ASIA Awards ノミネート作品
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News お知らせ
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2021.1.15
リージョナルゴールドとASIA 受賞作品のメイキング映像掲載 / Posted making of All Regional Gold and Asia Winning Works.
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2020.11.20
22nd DigiCon6 ASIA 公式サイト オープン / 22nd DigiCon 6 ASIA official website open.
Movie 映像コンテンツ
Juries 審査員
Kiki Sugino 杉野 希妃
Actress, Director, Producer 女優・監督・プロデューサー
Born in Hiroshima, Japan in 1984. Kiki debut in the Korean film, “One Shining Day”(2005). Then appeared in “Time“(2006) by Ki-duk Kim. From 2008, she starts producing movies. She won Best Picture and Best Actress Award by starring and producing the movie “Hospitalit´e”(2010) by Koji Fukada. Sugino also appeared and produced “Odayaka”(2012) by Nobuteru Uchida and “Au revoir l’été “ by Koji Fukada, etc. She was chosen by the Jury at International Film Festival Rotterdam for the first time of Japanese in 2014. She started directing “Kyoto Elegy” (2014). Her second featured film, “Taksu” won the Rising Director Award at Busan International Film Festival. Directed and starring “Snow Woman”(2016), premiered at the competition Tokyo Film Festival and she won the Jury Prize at the QCinema IFF. ""I want to be loved"" directed by Ronan Girre, ""Town without Sea"" directed by Elaiza Ikeda, ""A Picture with Yuki"" directed by Luchezar Avramov, ""Love Mooning"" directed Kunitoshi Manda, etc. are coming soon.
1984年生まれ、広島県出身。2005年、韓国映画『まぶしい一日』で俳優デビューし、続けて『絶対の愛』(06/キム・ギドク監督)に出演。2008年から映画制作にも乗り出し、主演兼プロデュース作『歓待』(10/深田晃司監督)で作品賞と女優賞を受賞。出演兼プロデュース作は『おだやかな日常』(12/内田伸輝監督)、『ほとりの朔子』(13/深田晃司監督)他多数。14年のロッテルダム国際映画祭で日本初の審査員に選ばれる。『マンガ肉と僕』(14)で監督デビューを果たし、監督2作目『欲動』で釜山国際映画祭Asia Star Awardsの新人監督賞を受賞。監督主演作『雪女』(16)は東京国際映画祭コンペティション部門に正式招待、ケソン国際映画祭で審査員賞を受賞。『海の底からモナムール』(ロナン・ジレ監督)、『夏、至るころ』(池田エライザ監督)、『ユキとの写真』(ラチェザール・アヴラモフ監督)、『愛のまなざしを』(万田邦敏監督)など出演作が公開待機中。
ShuzoJohn Shiota 塩田 周三
President & CEO,Polygon Pictures Inc. (株)ポリゴン・ピクチュアズ 代表取締役/CEO
Graduate of the Sophia University Faculty of Law, Department of International Legal Studies. Joining the Nippon Steel Corporation in 1991. After going on to participate in the launch of Dream Picture Studio in 1997, he moved to Polygon in 1999. In 2003, he assumed the position of President and CEO, spearheaded efforts to cultivate Polygon’s overseas presence. On the other hand, He has also served as a judge at Prix Ars Electronica (Australia) and SIGGRAPH (United States), etc. In 2008, he was selected as one of the “25 Toon Titans of Asia” by Animation Magazine. At the 2016 Annecy International Animation Film Festival, he presided as a. He has raised in the United States and his hobbies include playing in a band.
上智大学法学部国際関係法学科卒業。1991 年 新日本製鐡株式會社入社。1997 年 株式会社ドリーム・ピクチュアズ・スタジオ立ち上げに参画後、1999 年 株式会社ポリゴン・ピクチュアズ入社。2003 年 代表取締役に就任し、海外マーケット開拓に注力。一方で、Prix Ars Electronica(オーストリア)、SIGGRAPH(米) などの国内外映像祭の審査員を歴任し、2008 年には、米国アニメーション専門誌 Animation Magazine が選ぶ「25 Toon Titans of Asia」の一人に選定された。2016 年のアヌシー国際アニメーション映画祭では審査員を務める。米国育ち、趣味はバンド活動。
Kohei Ando 安藤 紘平
Film Maker,Programming Advisor of Tokyo International Film Festival Professor emeritus at Waseda University 映画監督・東京国際映画祭プログラミングアドバイザー・早稲田大学名誉教授
Ando, who in his youth worked with Shuji Terayama who was very famous poet, author and film director in Japan, is known for his refined and creative expressivity as a filmmaker. He is a global pioneer to incorporate Hi-vision techniques in film making. His many films have received numerous international awards, including the Silver Maile Award at the Hawaii International Film Festival and the Grand Prize at the International Electronic Cinema Festival in Montreux. His works are included in the collections at major art museums and film libraries in Paris, New York, Los Angeles, Tokyo and elsewhere. In both 2001 and 2005, his retrospective exhibition had been held in Paris.
青年時代、寺山修司に師事。繊細で独創的な表現力で知られる映像作家。ハイビジョンを使っての作品制作では世界的な先駆者。多数の作品で、ハワイ国際映画祭銀賞、トノンレバン国際独立映画祭グランプリ、モントルー国際映画祭グランプリなど数多く受賞。パリ、ニューヨーク、ロサンゼルス、東京、横浜などの美術館に作品収蔵されているほか国立フィルムセンターに全作品が収蔵されている。2001、05年パリにて安藤紘平回顧展開催。
Karen Severns キャレン・セバンズ
Writer,
Programmer and Educator
作家・プログラマー・教職
Karen Severns has worked in New York and Tokyo as a filmmaker, film critic and programmer, journalist and advertising executive. She holds an MFA in Film from Columbia University and an MS in Journalism, and currently teaches film courses at Temple University Japan and Tokyo University of the Arts. She has been the film series curator at the Foreign Correspondents’ Club of Japan since 2008, and a programmer for the New York Asian Film Festival since 2015. She is a founding partner of Tokyo-based KiSMet Productions, a boutique film production/promotion company involved in transnational projects.
キャレン・セバンズは、ニューヨークと東京で映画監督、映画評論家、プログラマー、ジャーナリスト、広告エグゼクティブとして活躍してきました。コロンビア大学で映画修士号、ジャーナリズム修士号を取得し、現在はテンプル大学と東京藝術大学で映画講座を教えています。2008年より日本外国特派員協会の映画シリーズのキュレーター、2015年よりニューヨーク・アジアン映画祭のプログラマーを務めています。東京を拠点に、トランスナショナルなプロジェクトを手がけるブティック型の映画制作・プロモーション会社、KiSMet Productionsの創立パートナーです。
Paul Williams ポール・ウィリアムズ
Animator アニメーター
Born in 1976, England. After studying 7 years in art & film, Paul graduated from B.A Animation at UWCN. Since 2003 he has worked as an animator in feature films across various countries including England, Germany, France, Spain, & Holland among others. Working on the Oscar nominated films “The Illusionist"" by Sylvain Chomet & ""The Red Turtle"" by Michael Dudok de Wit, which also won the Un Certain Regard award at Cannes for Studio Ghibli. Including the upcoming film ""Where is Anne Frank"" by Ari Folman.Paul has lived in Japan since April 2018 and currently freelances on upcoming projects yet to be announced.
1976年イギリス生まれ。絵画と映像を7年間学んだ後、ウェスタンケープ大学アニメーション学科を卒業。2003年までアニメーターとしてイギリス、ドイツ、フラン、スペイン、ホーランドなどで活躍。アカデミー賞ノミネート作品、シルヴァン・ショメ監督の『The Illusionist』やカンヌ国際映画祭で、ある視点賞をスタジオジブリが受賞したマイケル・デュドク・ドゥ・ヴィエット監督の『レッドタートル』などを手がけた。アリ・フォルマンによる近日公開の『Where is Anne Frank』にも携わった。2018年より日本でフリーランスとして働いており、現在も新たなプロジェクトを進めている。
Edmund Yeo エドモンド・ヨウ
film Director 映画監督
Edmund Yeo is a Malaysian filmmaker living and working in Kuala Lumpur and Tokyo. His short films, KINGYO (Venice Film Festival 2009) and INHALATION (Sonje Award winner, Busan International Film Festival 2010) secured his reputation as a promising filmmaker. In 2017, he won the Best Director award at the Tokyo International Film Festival for his sophomore feature AQERAT (We, The Dead) (Japanese title: アケラット-ロヒンギャの祈り). MALU (Japanese title: Malu 夢路), a Malaysian-Japanese co-production co-starring Nagase Masatoshi and Mizuhara Kiko is his latest film.
エドモンド・ヨウはクアラルンプールと東京を拠点とするマレーシアの映画監督。短編映画『KINGYO』(2009年ヴェネツィア映画祭)、『INHALATION』(2010年釜山国際映画祭、短編最優秀作品賞)により期待の映像作家として高く評価される。2017年には長編2作目の『アケラット-ロヒンギャの祈り』で東京国際映画祭、最優秀監督賞を受賞。日本・マレーシア共同製作で永瀬正敏、水原希子出演の『MALU 夢路』が今年公開。
Yuichi Itoh 伊藤 有壱
Animation Director アニメーションディレクター
Born in 1962. He graduated from the Tokyo University of the Arts, Department of Design. In 1998, he established I.TOON Ltd and became its representative. Yuichi has mostly worked with clay, but also applied other methods to work on character design and animation. One of his best known works is NHK E TV’s “Knyacki,” which is now in its 24th year. He also produced the visuals for “Grasshopper Monogatari,” a song that was included in NHK’s “Minna-no Uta” (everybody’s song). He also made an appearance in the film. Yuichi directed the original animation “HARBOR TALE,” a story set in Yokohama Port in 2011. It received strong reviews both in Japan and overseas. He also designed “Garden Bear,” the mascot for the 2017 National Urban Greenery Fair. Yuichi is also a professor at the Graduate School of Film and New Media at the Tokyo University of the Arts. He sits on the board of the Japan Animation Association.
1962年生。1998年I.TOON Ltd. 設立、同代表。クレイを中心にあらゆる技法を使いこなし、キャラクターデザインや、アニメーションなど幅広い分野で活躍。 代表作に放送25年目を迎える「ニャッキ!」(NHK Eテレ)、みんなのうた「グラスホッパー物語」、横浜の港を舞台にしたオリジナル短編「HARBORTALE」(ZLIN FILM FESTIVAL最優秀アニメーション賞他受賞)、「ガーデンベア」(全国都市緑化横浜フェア2017公式マスコット)デザイン、他多数。18th広島国際アニメーションフェスティバル国際審査委員長。東京藝術大学大学院映像研究科アニメーション専攻教授。日本アニメーション協会理事。
Tatsutoshi Nomura 野村 辰寿
Director, Animator, Professor アニメーション作家・多摩美術大学グラフィックデザイン学科教授
Born in 1964. Tatsutoshi joined ROBOT COMMUNICATIONS INC. in 1987. After he worked as a director for commercials, he created original animations applying different types of methods. These include Fuji Television’s “STRAY SHEEP” and NHK’s “Jam the HOUSNAIL.” Tatsutoshi has also been involved in creating commercials, picture books, illustrations and exhibit visuals. He has been teaching animation at his alma meter Tama Art University, Department of Graphic Design since 2011. He is a member of the board of Japan Animation Association.
1964年生まれ。1987年株式会社ロボットに入社。CMディレクターとして活動後、フジテレビ『ストレイシープ』、NHKプチプチアニメ『ジャム・ザ・ハウスネイル』などさまざまな手法のオリジナルアニメーション作品、CM、絵本、イラストレーション、展示映像など幅広く手がける。2011年より母校である多摩美術大学グラフィックデザイン学科にてアニメーションを指導。日本アニメーション協会理事。
Kanae Takeuchi 竹内 海南江
Reporter リポーター
Takeuchi has reported from more than 100 countries in the world for over 30 years as a Mystery Hunter for the Japanese TV program “Discovery of the World's Mysteries”. She is still active as a reporter in Japan and abroad, and also produces hats, bags and shoes using her expertise from her many years of travels.
1986年より「世界ふしぎ発見!」(TBS系)のミステリーハンターとして、30 年にわたり世界100カ国以上をレポート。現在も、国内外をレポートし続ける。長年の旅の経験を生かし、バッグ・帽子・靴などのプロデュースも手がける。著書に、「アフリカの女」(幻冬社文庫)、「おしりのしっぽ〜旅する私のふしぎな生活」(集英社be文庫)など。2016年、エッセイ「あっというまに」(KKベストセラーズ)を上梓。
Isshin Inudo 犬童 一心
Director 映画監督・CMディレクター
Born in Tokyo in 1960. Isshin Inudo began to direct own films in high school. After he graduated the University, he began as a director of television commercials including some of them were winning commercial awards. “Furari ga Shabette iru” (1997), his debut featured film which was awarded Director Guild of Japan New Directors Award. He debuted as a director in “Across a Golf Prairie”. “Jose, the Tiger and the Fish” (2003), “House of Himiko” (2005), “Bizan” (2007), The Floating Castle” (2012), in 2019, released “Samurai Shifters” and “The Bucket List”
1960年東京生まれ。高校時代より自主映画の監督・製作をスタートし、大学卒業後はCM演出家としてTV-CMの企画・演出を手掛け、数々の広告賞を受賞。その後、長編映画デビュー作となる『二人が喋ってる。』(97)が映画監督協会新人賞を受賞。1999年に『金髪の草原』で監督デビュー。代表作に『ジョゼと虎と魚たち』(03)、『メゾン・ド・ヒミコ』(05)、『眉山 びざん』(07)、『のぼうの城』(12)、2019年には『引っ越し大名!』・『最高の人生の見つけ方』が公開。
Jin Katagiri 片桐 仁
Actor, Sculptor 俳優・彫刻家
Born on November 27, 1970, in Saitama. Graduated from Tama Art University. Since been working mainly on stage, but also TV and radio. He recently appeared in a TBS TV drama “99.9 Criminal Lawyer (2018), Nippon Television “Your Turn” (2019), etc. From December, he will appear in a play “No.9- Humetsu no Senritu” which will be 3rd performed. Besides working as an actor, he is working as a clay sculptor. He held the first exhibition in overseas “Giri Exhibition in Taiwan” last year.
1973年11月27日生まれ 埼玉県出身、多摩美術大学卒業。舞台を中心に、ドラマ・ラジオなどで活躍中。近年の主な出演作は「99.9-刑事専門弁護士-」(’18 TBS)「あなたの番です」(’19 日本テレビ)等、12月からは再再演となる舞台「No.9-不滅の旋律-」の出演も決まっている。俳優業の傍ら粘土創作活動も行い昨年は初の海外個展【片桐仁 不条理アート粘土作品展 ギリ展 台湾】を開催した。
Katsuyuki Motohiro 本広 克行
Director 映画監督・演出
After attending a film school and working at a film maker, Motohiro marked his debut as a film director in 1996 with "July 7th, Hare." The 2013 movie " Odoru daisosasen the movie 2: Rainbow Bridge wo fuusa seyo!" recorded the top box-office revenue of all time for live-action Japanese movies. He has been actively involved in a variety of fields such as TV drama, theater, animation game, music video, short movie as well commercial message. He is also involved in multiple film festivals. In 2015, he directed "Makuga agaru," a film based on a novel by Oriza Hirata and "Momoiro Clover Z" starring in a lead role. He also directed a stage-version of this work.
1965年生まれ。香川県出身。1996年に初の映画監督作品『7月7日、晴れ』で劇場デビュー。2003年に公開された映画『踊る大捜査線 THE MOVIE2 レインボーブリッジを封鎖せよ!』では、日本映画(実写)興行収入記録歴代一位の座を獲得。その後もドラマ・演劇・アニメ等、活動の場は多方面に渡る。2015年公開の映画『幕が上がる』(平田オリザ原作・ももいろクローバーZ主演)では、舞台版の演出も担当。最近作は映画『亜人』(2017年)、『曇天に笑う』(2018年)、HTB開局50周年ドラマ『チャンネルはそのまま!』(2019年)など。
Nao Kubota 久保田 直
Director 映画監督/TVディレクター
Born in 1960.CEO of Solidjam Inc. He has been directing mainly documentary TV programmes and image products since 1983, and awarded a number of prizes, such as Galaxy Award, ATP Award, Japan Prime mister Award. In 2007 he was awarded Traiblazer International Award in MIPDOC, which is the world biggest international film contents exhibition taking place in Cannes, France. He was elected as one of “The World Eight Documentarist”. His first directed narrative film “Homeland” officially submitted to Berlin International Film Festival. Kubota received Gold Prize at Shindo Kaneto Awards in 2014.
1960年生まれ。株式会社ソリッドジャム代表取締役。1983年よりドキュメンタリーを中心としたテレビ番組や映像作品を多数演出し、ギャラクシー賞、全日本テレビ製作社連盟賞、総務大臣賞などを数多く受賞。2007年には、フランス・カンヌで開催される世界最大の国際映像コンテンツ見本市MIPDOCでTraiblazer賞を受賞。世界の8人のドキュメンタリストに選出された。また、初監督作品の劇映画『家路』は、ベルリン国際映画祭に正式出品された。新藤兼人賞2014金賞受賞。第36回ヨコハマ映画祭新人監督賞受賞
Key visual キービジュアル
These are the words from NONAKA Akifumi, winner of last year’s DigiCon6 JAPAN Gold who is responsible for designing this year’s key visual.
I believe all children have a free, fragile and weird imagination. And children take for granted that they are able to master their monster-like imagination.
But I feel that many people shed and loose this imagination as they grow and become adults. Perhaps there are times when something triggers that imagination we once possessed. It might hurt us with strong feelings of uncertainty and fear.
The wonderful creators that I have seen appear to have maintained a "child’s heart," and are expressing it in their works.
I have illustrated a child’s overwhelming imagination and sense as a monster which is being mastered with a lot of fun. Of course the shape and size of the monster differs between people. That is what makes them interesting.
Creating a work is one way of coexisting with a monster, I think.
These are the words from NONAKA Akifumi, winner of last year’s DigiCon6 JAPAN Gold who is responsible for designing this year’s key visual.
I believe all children have a free, fragile and weird imagination. And children take for granted that they are able to master their monster-like imagination.
But I feel that many people shed and loose this imagination as they grow and become adults. Perhaps there are times when something triggers that imagination we once possessed. It might hurt us with strong feelings of uncertainty and fear.
The wonderful creators that I have seen appear to have maintained a "child’s heart," and are expressing it in their works.
I have illustrated a child’s overwhelming imagination and sense as a monster which is being mastered with a lot of fun. Of course the shape and size of the monster differs between people. That is what makes them interesting.
Creating a work is one way of coexisting with a monster, I think.
第22回 Digicon6 ASIAのキービジュアルは、2019 Digicon6 JAPANでGoldを受賞した野中晶史さんに委託、野中さんから、コメントをいただきました。
子ども時代は、自由で繊細で猟奇的な感性を誰もが持っているように思います。
そしてその怪物のような感性を、子どもは平然と飼い慣らしていて。
しかし、大人になる過程でその感性をどこかに置いて来てしまっている人が多いように感じました。
ある日突然ふとしたきっかけによりその感性が再び現れ、強い不安や恐怖となって僕たち自身を傷つける事もあるかもしれません。
そんな中で僕が見て来た素晴らしい作家さん達は、そういった「こどもごころ」を持ち続け、作品として表現しているように見えます。
子どもの持つ圧倒的な想像力、感覚といったものを怪物に例え、それを楽しく飼い慣らす様子を描きました。
もちろん人によって怪物の姿・形は違います。違うから面白い。
作品制作とは、怪物と共存しようとする1つの手段ではないでしょうか。
Nonaka Akifumi 野中晶史
Born in 1985 in Shizuoka, lives in Aichi, Japan.
He is a freelance animator and animation director.
1985年静岡県生まれ。愛知県在住。
フリーランスのアニメーター•アニメーションディレクターとして活動中。
mekakure(Nonaka Akifumi) めかくれ(野中晶史)
Characters キャラクター
MAILOO&ANNLEE DigiCon6 公式キャラクター
Comments from
Tomoki Misato,
A creator of DigiCon6
Original Characters.
I created the DigiCon6 Official Character MAILOO&ANNLEE.
They are the characters for a movie festival, so I have based on the design of negative and positive films.
Also, their names came from the idea of Japanese words “Mei・An” (it means brightness and darkness) and “Reel of a film."
MEILOO and ANNLEE look like they are living in the same verse, but they are locked inside of the negative verse and positive verse. They cannot come and go to each verse. However, “Works” there are all around the verses becoming important items connecting MAILOO and ANNLEE. When they touch the "Works", it is played and entertained. They can share impressions getting from the “Works", although they are in different verses.
MAILOO and ANLEE will go on a journey to find wonderful “Works”
By the way, Dizzy, the signature digicon trademark can go and come to both verses.
キャラクター制作者、
見里朝希(みさと・ともき)さんの
コメント
DigiCon6の公式キャラクターMAILOO&ANNLEEを制作させて頂きました。映画祭のキャラクターということで、フィルムのネガ・ポジをベースにデザインしました。
二人の名前も「フィルムのリール」と「明・暗」から取っています。
MEILOOとANNLEEは同じ空間にいるように見えて、実はネガとポジの二つの次元で遮られています。
お互いがもう片方の次元に行くことはできません。しかし、いたる所に存在する「作品」たちが、二人を結ぶ重要なアイテムとなります。それらは彼女たちに触れられると再生され、様々な形で楽しませてくれます。たとえ次元が違っても「作品」の感動を共有することができます。
これから二人は素敵な「作品」探しの旅に出ます。
ちなみに、Dizzy(DigiConのマーク)は二つの次元を自由に行き来できます。
Tomoki Misato 見里 朝希
Animation Director/ Freelancer
Winner of 20th DigiCon6 ASIA Gold Prize
Completed the master’s degree at Tokyo University of Arts Graduate School.
He is good at stop motion animation, creating a TV animation series.
アニメーション監督 / フリーランス
20th DigiCon6ASIA Gold受賞者。
東京藝術大学大学院修了。
ストップモーションを得意とする。現在TVアニメーションシリーズなどを制作している。